12 daagse rondreis door Marokko
16 oktober – 29 oktober 2026 v.a. € 2.900,-
Bijzonder
Maar hoe is Marokko nou écht? Je kunt het gaan ontdekken, maar ‘wees er wel snel bij’. Marokko is aan het verwesteren. Aan de ene kant is dat mooi en goed, aan de andere kant gaat het zijn charme en karakter langzaamaan verliezen. Maar wat blijft zijn de gevarieerde en zeer indrukwekkende landschappen, de uitgestrekte gebieden en eenzame, kale woestijnen.
Ontdek het allemaal zelf op deze compacte 12-daagse droomreis. Het land van Berbers en Arabieren, het Rifgebergte, de Atlas, de Todrakloof, de Gorge du Dades, het plateau van Rekkem, het Djemaa El Fna plein in Marrakesh en de best bewaard gebleven Ksar van Aït Ben Haddou: het zit allemaal in deze reis. En nog veel meer!
Land van contrasten
Evenals de schitterde kronkelweg langs de noordkust, de kinderen die geiten hoeden, de Kashba hotels, de Dadelkloof, de hitte, zelfs in oktober. Soms moet je recht-toe-recht-aan stukken overbruggen om bijvoorbeeld de Todrakloof of Merzouga te bereiken, of riviertjes doorwaarden om je doel te bereiken. Maar het is het waard, zeker die weg naar Merzouga, het einde van de wereld waar de Sahara begint. Daar kom je bijtijds aan om even uit te rusten en te genieten van de enorme ‘Dunes d’Or en het zeer authentiek kashba hotel. Maar ook op tijd om even te bezinnen waar we 2.500 km hemelsbreed verderop dagelijks mee bezig zijn. En wanneer wij daar zijn is het volle maan… Het Atlasgebergte met de allerhoogste bergpas van Marokko mogen en kunnen we eigenlijk niet overslaan en (het chaotische verkeer van) Marrakesh evenmin. Doen we dus ook niet. En ook niet Marokko’s visie op ‘onze’ Blauwe Stad: Chefchaouen.
Maar ook een waarschuwing: je gaat naar Marokko. En dat vereist soms best wat incasseringsvermogen.
Bijvoorbeeld dat ze wel beloven dat er alcohol te krijgen is, maar dat dat niet zo is. Of dat de overheid een week van tevoren de helft van ‘ons’ hotel voor zich op eist omdat ze een evenement organiseren (en dat wat minder ver vooruit doen dan SpanjeMotorTours ☹). Waardoor je plots toch een kamer moet delen…
En het kan gebeuren dat een onverwachte en plotselinge regenbui ertoe leidt dat de weg overspoeld wordt met modder. En je dus een paar uur moet wachten of… helemaal je hotel niet haalt, waardoor het improviseren wordt.
Maar: no adventure no memories. Deze reis zul je nooit vergeten!
Van dag tot dag
- Dag 0 Vrijdag 16 oktober: aanvliegdag naar Malaga(eerder mag!), ’s middags op de motor naar Algeciras.
- Dag 1 Zaterdag 17 oktober: Algeciras-Tanger Med 5 km plus 130 of 172 km.
- Dag 2 Zondag 18 oktober: Chefchaouen-Fez 197 km om de Medina van Fez te bezoeken of 297 km.
- Dag 3 Maandag 19 oktober: Fez-‘Beni Mellal’: 348, 385 of 407 km.
- Dag 4 Dinsdag 20 oktober: keuzedag (en -stress) Beni Mellal-Marrakech* 213 km om de stad en het Djemaa El Fna plein te bezoeken, of een fietstocht te maken. Of Beni Mella- Aït Ben Haddou 308 km en Marrakech skippen.
- Dag 5 Woensdag 21 oktober: Marrakech-Aït Ben Haddou* 182 km voor wie de Ksar bezoeken wil in Aït, of 400 km voor de mooiste route via de Tizi n’Test pas naar Ben, of een rondrit vanuit Haddou van 342 km.
- Dag 6 Donderdag 22 oktober: Ben Aït Haddou-Tamellat 332 km.
- Dag 7 Vrijdag 23 oktober: Tamellalte-Dadelkloof-Thodrakloof-Tinghir 202 km.
- Dag 8 Zaterdag 24 oktober: Rustig aan dag van Tinghir naar Merzouga om o.a. de volle zon onder te zien gaan en direct daarna de volle maan op te zien komen aan het einde van de dag! 254 km.
- Dag 9 Zondag 25 oktober: Volgens goed bijbels gebruik: rustdag. Nix doen, kameeltocht, naar het echte einde van het asfalt rijden, quadten, 4×4 safari, zon, zwembad….
- Dag 10 Maandag 26 oktober: Eerst de volle zon op zien komen en direct daarna de volle maan weer onder zien gaan. Dan pas ontbijten en dan van Merzouga naar Midelt 257 of 317 km,
- Dag 11 Dinsdag 27 oktober: Midelt-Zeghanghane 401 of 436 km.
- Dag 12 Woensdag 28 oktober: Zeghanghane -Tetouan 343 km.
- Dag X Donderdag 29 oktober: Tetouan-Tanger (37 km) – Malaga (137 km) – Nederland (?)
(*) Wie hiervoor kiest gaat ‘onbegeleid’, of beter: op afstand begeleid!
Volgauto/motor, reservebanden, onderdelen en minimum aantal deelnemers
Omdat Marokko anders is en láng geen Europa, zit er veel voorbereidingstijd en voorzorgsmaatregelen in deze reis om alles zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen. Afhankelijk van het aantal deelnemers en de situatie gaat er of een volgauto of volgmotor mee. Voor pech, als vervagingsmotor, met twee reservebanden, gereedschap. Zorg altijd (met de klemtoon op altijd) voor een goede reisverzekering!
Route

Prijzen
- € 2.900,- op basis van 2 persoonskamer
- € 3.300,- op basis van 1 persoonskamer
- Duo € 1.675,-
- Korting/Extra’s:
- eigen/geen transport: € 500,-
- vroegboekkorting: € 100,-
- Extra’s:
- topkoffer: € 100,-
Voor motoren zwaarder dan 300 kilo en langer dan 2.40 meter hebben we geen plaats. Heb jij zo’n motor neem dan gerust contact op. Gaan we een oplossing zoeken. Meer informatie vind je op Spanje Motor Transport.
Inschrijven
JA! Ik ga mij gelijk inschrijven zonder mijzelf te verplichten:
Je ontvangt na het afronden van je inschrijving een kopie hiervan in je e-mail. Je boeking is pas definitief na het voldoen van de aanbetaling (€250,-)
(Check eventueel je ongewenste berichten!)
Contact
Nee … ik wil eerst nog wat meer weten voordat ik mij inschrijf:
Je ontvangt na het opsturen van je vragen z.s.m. de antwoorden.
(Check eventueel je ongewenste berichten!)






