12 daagse rondreis door Marokko
7-18 oktober 2024 v.a. € 2.800,-

Bijzonder

Maar hoe is Marokko nou écht? Je kunt het (weer) gaan ontdekken, want nadat de grens tussen Spanje en Marokko bijna 2 jaar lang gesloten was, is deze sinds twee jaar weer open en varen er weer boten! En (mede) daarom is het nu dé tijd om Marokko te bezoeken. Toegankelijker dan ooit, maar nog steeds authentiek.

Dus ontdek het allemaal zelf op deze compacte 12-daagse droomreis. Het land van Berbers en Arabieren, het Rifgebergte, de Atlas, de Todrakloof, de Gorge du Dades, het plateau van Rekkem, het Djemaa El Fna plein in Marrakesh en de Ksar van Aït Ben Haddou: het zit allemaal in deze reis.

En nog veel meer!

Land van contrasten

Evenals de schitterde kronkelweg langs de noordkust, de kinderen die geiten hoeden, de Kashba hotels, de Dadelkloof, de hitte, zelfs in oktober. Soms moet je recht-toe-recht-aan stukken overbruggen om bijvoorbeeld de Todrakloof of Merzouga te bereiken, of riviertjes doorwaarden om je doel te bereiken. Maar het is het waard, zeker die weg naar Merzouga, het einde van de wereld waar de Sahara begint. Daar kom je bijtijds aan om even uit te rusten en te genieten van de enorme ‘Dunes d’Or en het zeer authentiek kashba hotel. Maar ook op tijd om even te bezinnen waar we 2.500 km hemelsbreed verderop dagelijks mee bezig zijn. En wanneer wij daar zijn is het volle maan… Het Atlasgebergte met de allerhoogste bergpas van Marokko mogen en kunnen we eigenlijk niet overslaan en (het chaotische verkeer van) Marrakesh evenmin. Doen we dus ook niet. En ook niet Marokko’ s visie op ‘onze’ Blauwe Stad: Chefchaouen.

Maar ook een waarschuwing: je gaat naar Marokko. En dat vereist soms best wat incasseringsvermogen.
Bijvoorbeeld dat ze wel beloven dat er alcohol te krijgen is, maar dat dat niet zo is. Of dat de overheid een week van tevoren de helft van 'ons' hotel voor zich op eist omdat ze een evenement organiseren (en dat wat minder ver vooruit doen dan SpanjeMotorTours ☹). Waardoor je plots toch een kamer moet delen…
En het kan gebeuren dat een onverwachte en plotselinge regenbui ertoe leidt dat de weg overspoeld wordt met modder. En je dus een paar uur moet wachten of... helemaal je hotel niet haalt, waardoor het improviseren wordt.
Maar: no adventure no memories. Deze reis zul je nooit vergeten!

Van dag tot dag

  • Dag 0 Zondag 6 oktober: eerder naar Malaga vliegen indien gewenst
  • Dag 1 Maandag 7 oktober: Malaga- Algeciras-Tanger Med-Chefchaouen 125 plus 140 km
  • Dag 2 Dinsdag 8 oktober: Chefchaouen-Fes. 197 km om de Medina van Fes te bezoeken of 297 km
  • Dag 3 Woensdag 9 oktober: Fes-Beni Mellal 355 of 407 km
  • Dag 4 Donderdag 10 oktober: Beni Mellal-Marrakesh 213 km om uitgebreid het Djemaa El Fna plein te bezoeken of een heuse fietstour te maken, anders 304 km
  • Dag 5 Vrijdag 11 oktober: Marrakesh-Aït Ben Haddou 177 km voor wie de Ksar bezoeken wil of 400 km voor de mooiste route via de Tizi n'Test pas
  • Dag 6 Zaterdag 12 oktober: Ben Aït Haddou-Boumalne 315 km of 320 km met gravel
  • Dag 7 Zondag 13 oktober: Rustdag of rondje Dadel en Todrakloof
  • Dag 8 Maandag 14 oktober: Boumalne-Merzouga rechtstreeks of via Thodrakloof voor de rustdaggenieters: 254 of 364 km
  • Dag 9 Dinsdag 15 oktober: Merzouga-Midelt 307 km
  • Dag 10 Woensdag 16 oktober: Midelt-Nador 289 of 417 km
  • Dag 11 Donderdag 17 oktober: Nador-Tetouan 377 km
  • Dag 12 Vrijdag 18 oktober: Tetouan-Ceuta (37 km) - Malaga (137 km) - Nederland
  • • Dag X Zaterdag 19 oktober: Of rustig aan doen en er nog een nachtje in Malaga aan vast te knopen en dan met de eerste vlucht naar Nederland

Reservemotor en minimum aantal deelnemers

Omdat Marokko anders is en láng geen Europa, zit er veel voorbereidingstijd en voorzorgsmaatregelen in deze reis om alles zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen. Daartoe hoort niet alleen een volgauto voor pechgevallen, maar ook een reservemotor en (gangbare) reservebanden. De kans dat er iemand (uit)valt is relatief groot.

Daarom wordt de moeite genomen maatregelen te treffen in geval van lekke banden en niet repareerbare motoren: jij wilt niet vanaf dag 3 naast de chauffeur van de volgauto zitten (ik ken hem 😊). Daarom die voorzorgsmaatregelen. Hiervoor geldt wel een minimale deelname van 15 motoren.

Advies vluchten

Heen:

Zondag 6 oktober Amsterdam-Malaga 17.10-20.10 uur Transavia
Zondag 6 oktober Rotterdam-Malaga 15.10-18.05 uur Transavia
Maandag 7 oktober Amsterdam-Malaga 06.45-09.45 uur Transavia

Terug:

Vrijdag 18 oktober Malaga-Amsterdam 19.55-23.00 uur Transavia
Vrijdag 18 oktober Malaga-Rotterdam 20.05-22.10 uur Transavia
Zaterdag 19 oktober Malaga-Amsterdam 08.55-12.00 uur Transavia
Zaterdag 19 oktober Malaga-Rotterdam 09.20-12.10 uur Transavia

Let op: gelet op de tijd dat we met de Ferry naar Marokko gaan is maandagochtend vliegen vanaf Rotterdam te laat!

Prijzen


  • € 2.875,- op basis van 2 persoonskamer/zware motor
  • € 3.125,- op basis van 1 persoonskamer/zware motor
  • Duo € 1.600,-
  • Korting/Extra's:
  • eigen/geen transport: € 500,-
  • motoren tot 250 kilo en kleiner dan LxHxB 220 x130x100 cm (inclusief afneembare koffers): € 75,-

Voor motoren meer dan 300 kilo en/of groter dan LxHxB 220x130x100 cm gelden speciale tarieven. Prijs na overleg. Neem gerust contact op. Meer informatie vind je op Spanje Motor Transport

JA! Ik ga mij gelijk inschrijven zonder mijzelf te verplichten ...

Je ontvangt na het afronden van je inschrijving een kopie hiervan in je e-mail. Je boeking is pas definitief na het voldoen van de aanbetaling (€250,-)
(Check eventueel je ongewenste berichten!)

Nee ... ik wil eerst nog wat meer weten voordat ik mij inschrijf…

Je ontvangt na het opsturen van je vragen z.s.m. de antwoorden.
(Check eventueel je ongewenste berichten!)