12 daagse rondreis door Marokko

30* oktober - 10 november 2025 v.a. € 2.900,-

Bijzonder

Maar hoe is Marokko nou écht? Je kunt het gaan ontdekken, maar ‘wees er wel snel bij’. Marokko is aan het verwesteren. Aan de ene kant is dat mooi en goed, aan de andere kant gaat het zijn charme en karakter langzaamaan verliezen. Maar wat blijft zijn de gevarieerde en  zeer indrukwekkende landschappen, de uitgestrekte gebieden en eenzame, kale woestijnen.

Ontdek het allemaal zelf op deze compacte 12-daagse droomreis. Het land van Berbers en Arabieren, het Rifgebergte, de Atlas, de Todrakloof, de Gorge du Dades, het plateau van Rekkem, het Djemaa El Fna plein in Marrakesh en de best bewaard gebleven Ksar van Aït Ben Haddou: het zit allemaal in deze reis. En nog veel meer!

*LET OP: Aanvliegdag 29 oktober!!!!!!

Land van contrasten

Evenals de schitterde kronkelweg langs de noordkust, de kinderen die geiten hoeden, de Kashba hotels, de Dadelkloof, de hitte, zelfs in oktober. Soms moet je recht-toe-recht-aan stukken overbruggen om bijvoorbeeld de Todrakloof of Merzouga te bereiken, of riviertjes doorwaarden om je doel te bereiken. Maar het is het waard, zeker die weg naar Merzouga, het einde van de wereld waar de Sahara begint. Daar kom je bijtijds aan om even uit te rusten en te genieten van de enorme ‘Dunes d’Or en het zeer authentiek kashba hotel. Maar ook op tijd om even te bezinnen waar we 2.500 km hemelsbreed verderop dagelijks mee bezig zijn. En wanneer wij daar zijn is het volle maan… Het Atlasgebergte met de allerhoogste bergpas van Marokko mogen en kunnen we eigenlijk niet overslaan en (het chaotische verkeer van) Marrakesh evenmin. Doen we dus ook niet. En ook niet Marokko’ s visie op ‘onze’ Blauwe Stad: Chefchaouen.

Maar ook een waarschuwing: je gaat naar Marokko. En dat vereist soms best wat incasseringsvermogen.
Bijvoorbeeld dat ze wel beloven dat er alcohol te krijgen is, maar dat dat niet zo is. Of dat de overheid een week van tevoren de helft van 'ons' hotel voor zich op eist omdat ze een evenement organiseren (en dat wat minder ver vooruit doen dan SpanjeMotorTours ☹). Waardoor je plots toch een kamer moet delen…
En het kan gebeuren dat een onverwachte en plotselinge regenbui ertoe leidt dat de weg overspoeld wordt met modder. En je dus een paar uur moet wachten of... helemaal je hotel niet haalt, waardoor het improviseren wordt.
Maar: no adventure no memories. Deze reis zul je nooit vergeten!

Van dag tot dag

  • Dag 0 Woensdag 29 oktober: aanvliegdag naar Malaga (eerder mag!)
  • Dag 1 Donderdag 30 oktober: Malaga- Algeciras-Ceuta 125 plus 130 of 172 km
  • Dag 2 Vrijdag 31 oktober: Chefchaouen-Fez 197 km om de Medina van Fez te bezoeken of 297 km
  • Dag 3 Zaterdag 1 november: Fez-‘Beni Mellal’ 348, 385 of 407 km
  • Dag 4 Zondag 2 november: keuzedag (en -stress) Beni Mellal-Marrakech* 213 km om de stad en het Djemaa El Fna plein te bezoeken, of een fietstocht te maken. Of Beni Mella- Aït Ben Haddou 308 km en Marrakech skippen.
  • Dag 5 Maandag 3 november: Marrakech-Aït Ben Haddou* 182 km voor wie de Ksar bezoeken wil in Aït, of 400 km voor de mooiste route via de Tizi n'Test pas naar Ben, of een rondrit vanuit Haddou van 342 km.
  • Dag 6 Dinsdag 4 november: Ben Aït Haddou-Tarmouchte 332 km
  • Dag 7 Woensdag 5 november: Tarmouchte-Dadelkloof-Thodrakloof-Tinghir 202 km
  • Dag 8 Donderdag 6 november: Rustig aan dag van Tinghir naar Merzouga om o.a. de volle zon onder te zien gaan en direct daarna de volle maan op te zien komen aan het einde van de dag! 254 km
  • Dag 9 Vrijdag 7 november: Eerst de volle zon op zien komen en direct daarna de volle maan weer onder zien gaan. Dan pas ontbijten en naar Midelt 257 of 317 km
  • Dag 10 Zaterdag 8 november: Midelt-Taza 291 (deels off-road) of 411 km
  • Dag 11 Zondag 9 november: Taza-Tetouan 380 km
  • Dag 12 Maandag 10 november: Tetouan-Ceuta (37 km) - Malaga (137 km) - Nederland
  • Dag X Dinsdag 11 november: Of rustig aan doen en er nog een nachtje in Malaga aan vast knopen en dan met de eerste vlucht naar Nederland.

(*) Wie hiervoor kiest gaat ‘onbegeleid’, of beter: op afstand begeleid!

Volgauto, reservebanden, onderdelen en minimum aantal deelnemers

Omdat Marokko anders is en láng geen Europa, zit er veel voorbereidingstijd en voorzorgsmaatregelen in deze reis om alles zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen. Daartoe hoort niet alleen een volgauto voor pechgevallen, maar ook (gangbare) reservebanden. De kans dat er iemand (uit)valt is relatief groot. Voor de auto en het gereedschap wordt gezorgd, reservebanden mag je zelf aanleveren (tip: voor vertrek nieuwe monteren en de oude meenemen).

Prijzen


  • € 2.900,- op basis van 2 persoonskamer
  • € 3.300,- op basis van 1 persoonskamer
  • Duo € 1.625,-
  • Korting/Extra's:
  • eigen/geen transport: € 500,-

Voor motoren zwaarder dan 300 kilo en langer dan 2.40 meter hebben we geen plaats. Heb jij zo’n motor neem dan gerust contact op. Gaan we een oplossing zoeken. Meer informatie vind je op Spanje Motor Transport.

JA! Ik ga mij gelijk inschrijven zonder mijzelf te verplichten ...

Je ontvangt na het afronden van je inschrijving een kopie hiervan in je e-mail. Je boeking is pas definitief na het voldoen van de aanbetaling (€250,-)
(Check eventueel je ongewenste berichten!)

Nee ... ik wil eerst nog wat meer weten voordat ik mij inschrijf…

Je ontvangt na het opsturen van je vragen z.s.m. de antwoorden.
(Check eventueel je ongewenste berichten!)