Jij vliegt, gaat met je eigen personenauto of wat ons betreft te voet naar Spanje.
Je motor incl. bagage en motorkleding wordt naar de startplaats gebracht.
Je stapt uit het vliegtuig en loopt naar je motor vice versa.
Binnen een paar uur nadat je Nederland verlaten hebt rijd je!
Je bespaart tijd, banden, tol, benzine, afschrijvingskosten, enz.
Je bent ongeveer een week voor en na je motor kwijt.

Spanje Motor Transport
Om te beginnen
Spanje Motor Transport regelt GEEN motortransport meer naar Spanje voor mensen die GEEN reis bij SpanjeMotorTours geboekt hebben. Als het om Malaga gaat verwijs ik graag en met liefde door naar Nord Cargo BV. Voor andere bestemmingen zijn er diverse andere mogelijkheden, vraag het maar aan Ai.
Groepsreizen
Bij het boeken van een groepsreis bij SpanjeMotorTours zit het motortransport inbegrepen. Daarvoor hebben we een zeer toegewijde transporteur gevonden in het hoge noorden. Hij verzorgt in principe alle transporten. Mocht je zelf heen en/of terug willen rijden (of ter plekke een motor willen huren) dan kan dat en krijg je korting op de reis.
Voor het motortransport gelden in grote lijnen de volgende regels:
- De motoren kunnen tot 5 (werk)dagen voor aanvang van de reis ingeleverd worden in Uden en zullen getransporteerd worden naar het beginpunt van de reis, zo dicht mogelijk bij het vliegveld. Op deze manier heb je op de eerste reisdag voor 12 uur ’s middags de eerste 50 bochten al te pakken (Picos uitgezonderd). Omgekeerd geldt hetzelfde: op de laatste rijdag lever je de motor rond 16.00 uur in bij het vliegveld en binnen een week staat hij weer in Uden (of Roden) op je te wachten.
- Voor motoren zwaarder dan 300 kilo en langer dan 2.40 meter hebben we geen plaats. Heb jij zo’n motor neem dan gerust contact op. Gaan we proberen om een oplossing te zoeken.
- Voor het transport is geen schadeverzekering afgesloten tegen eventuele transportschade. Dat is bijna niet te doen, anders verschrikkelijk duur en heel omslachtig om te regelen. Daarnaast zijn de meeste motoren toch al all-risk of WA-casco verzekerd. Eventuele schade tijdens het tansport wordt tot 1.000,- euro door ons vergoed. SpanjeMotorTours kan dus (verder) niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele en onverhoopte schade. En daar ‘teken’ je voor!
- Noot: er zijn organisaties die zeggen dat de motoren verzekerd zijn tegen transportschade. Vaak is dat een verzekering volgens de zogenaamde CRM condities. Dat wil zeggen: 10 euro per kilo. Dus 2.700 euro voor een 270 kilo wegende R 1250 GS, om maar iets te noemen. Ik vind ze daar niet altijd even duidelijk in, dus let daar op!
- Het kán zijn dat voor het transport van jouw motor spiegels moeten worden verwijderd of verdraaid, koffers moeten worden afgenomen, sturen even lager of juist hoger moeten gezet omdat ze anders met de buurman conflicteren, enz. Als je dat niet wilt, laat het weten.
Meerprijs topkoffers
Vooruitlopend op een algeheel topkofferverbod voor motorfietsen boven de 500 cc, welke vanaf 2027 opgelegd wordt vanuit de Veiligheidsraad voor Motorijders binnen de Europeesche Unie: de motoren worden ‘dubbellaags’ vervoerd, anders kunnen er maar 15 stuks mee en lopen we het risico dat we 8 man moeten teleurstellen dat ze niet mee kunnen. Dat betekent dat we worstelen met de hoogte (naast de beperkte lengte van 2.40.m.). Topkoffers moeten dus vrijwel altijd verwijderd worden wat een tijdrovende bezigheid is (al die verschillende systemen!) en zorgvuldige ingepakt worden (toenemende kans op beschadigingen). Daarom wordt voor een topkoffer € 100,- extra in rekening gebracht in de hoop je te stimuleren die thuis te laten.
Bovendien heeft de ervaring heeft geleerd dat:
- er vaak alleen maar motorkleding voor het transport in gestopt wordt,
- zo niet er vaak overbodige spullen in gestopt worden (‘de ruimte is er toch’),
- een topkoffer (zeer) nadelig kan zijn (lees: is…) voor de wegligging: jullie willen en gaan sturen ‘veur gek en onwies’ en topkoffers hebben naast een te lage bandenspanning (en half versleten banden) een zeer negatieve invloed op het bochtenplezier. Tis maar dat je het weet 😊.
- Noot: wanneer de motor met zijkoffers breder is dan 1 meter wordt ook een meerprijs van € 100,- per koffer (!) in rekening gebracht (vaak de variokoffers van BMW).
- p.s.: voor mensen met een duopassagier geldt een uitzondering!
Individuele reizen
Mocht je een vooroordeel hebben over groepsreizen of écht alleen met een clubje willen reizen, dan kun je een ‘groepsreis boeken en die gaan maken wanneer jij dat wilt. Met dien verstande dus dat je wel met een groepje gaat. Voor diegene zou dan ook gelden dat je motor óf met Nord Cargo vervoerd wordt, of dat je motor zélf transporteert/zelf rijdt, óf dat we samen gaan kijken wat de mogelijkheden zijn.
Neem even contact met ons op als je hier ideeën over hebt. Tenzij de groep uit 13 personen/motoren bestaat.