7 daagse rondreis door de Pyreneeën
2 tot en met 8 juni 2024 v.a. € 1.550,-

Pyreneeën

Strikt genomen hoort deze reis niet onder de vlag en wimpel van SpanjeMotorTours. Hij is namelijk in de basis niet door onszelf, maar (ooit) door  Coos van de Spek uitgezet en voorgereden. En voert bovendien door Frankrijk. Maar hij was té mooi om er niets mee te doen. Dus nam SpanjeMotorTours hem schaamteloos (maar met instemming) over. Maar niet klakkeloos…Voor dit jaar ging de trip nog een keer behoorlijk op de schop, waardoor Coos dit jaar voor het laatst genoemd wordt en bij deze uitgenodigd wordt om mee te gaan en deze z.g.a.n. reis te beoordelen. Hij is wéér mooier geworden, al zeggen we het zelf… De Pyreneeën is een prachtig gebergte en de natuurlijke grens tussen Spanje en Frankrijk. Totaal anders dan de Alpen. Het strekt zich uit over ruim 400 kilometer, van het westen naar het oosten, van de Golf van Biskaje naar de Middellandse Zee. Hemelsbreed 400 kilometer, maar zoals we hem zouden willen berijden meer dan 1.000 km. En dat gaan we dus doen, omdat wij níet dagen in hetzelfde hotel blijven hangen…

De hoogte in

Op zondagochtend 2 juni om 10.00 uur staan de motoren startklaar bij Girona Airport. Maakt niet uit of je besluit op zaterdagavond al heen te vliegen of zondag in alle vroegte: je van ongeduld trappelend stalen ros is zowel vanuit het hotel als ook de uitgang van het vliegveld lopend te bereiken. Maar dan snel ‘te paard’: 67 kilometer nadat je Girona achter je gelaten hebt zit je al boven de 1.000 meter, nog geen 100 kilometer later boven de 2.000! (Het verschrikkelijke) Andorra, de rotte plek in de Pyreneeën, laten we letterlijk links liggen en vandaag zal je meteen een grens overschrijden en slaap je in Frankrijk.

Het eerste deel van dag 2 staat in het teken van een aantal ‘Dangerous Roads’ en dusdanig smalle weggetjes dat BMW-rijders serieus in problemen kunnen komen *.
In het tweede deel van de dag kom je dan ‘eindelijk’ terecht bij de beroemde Franse Cols die zicht bieden op nog verder weg liggende bergtoppen en diepe dalen. We slapen voor de tweede en laatste keer in Frankrijk, maar overdag zul je er nog regelmatig komen.

Dag 3 gaat drie keer de grens over richting Broto via vermaarde cols als de Core, de Portet, d’Aspet, de Morits, de Balès, de Peyresurde, enzovoorts. De Pyreneeën zijn nu écht begonnen. Vlak voor Broto nog een eenrichtingsweg door een kloof zó mooi en diep weg gestopt, dat andere reisorganisaties er nog nooit van gehoord hebben. Het verklaart ook waarom we de rit met de klok mee rijden... 🧐

(*) Brede motoren bestaan niet, BMW’s wel…

Saai

Na Broto wordt het saai. In woord, zang en geschrift, want het blijft hetzelfde liedje: supermooie wegen, fantastische vergezichten, wit besneeuwde bergtoppen, grensoverschrijdend gedrag, bochten, kaal Spanje, groen Frankrijk, droog Spanje, ‘Dangerous Roads’, enzovoort. En weinig verkeer. Zoals gezegd: heel anders dan de Alpen. Adembenemend, neem een zuurstoffles mee! De vierde dag eindigt in het haast onuitsprekelijke Ochagavía, van waaruit je de vijfde dag een rondrit maakt met dezelfde ingrediënten als voorheen. Waarom kunnen woorden niet omschrijven wat je ziet, voelt, ervaart? De één na laatste dag gaat het via de noordzijde van de Pyreneeën (met toppers als Col d’Aubelisque en de Tourmalet), weer een tweetal respect afdwingende ‘Balkonnetjes’, grote hoogtes en een paar keer landjewisselen naar Escolá. De laatste dag tot slot ga je onderlangs belasting’paradijs’ Andorra (anders gezegd: je laat het wéér links liggen want er is niks veranderd) en kom je via nog weer eens honderden bochten en vooral de beroemde N 260 terug waar je een week geleden begonnen bent: Girona. Daar neem je 's avonds nog het vliegtuig terug om zondagmiddag thuis lekker uit te puffen en na te genieten. Of je vliegt zondag ochtend terug.

Van dag tot dag


Je kunt kiezen (natúúrlijk: het is jouw vakantie!) wanneer je naar en van Girona vliegt. Zaterdagmiddag of zondagmorgen heel vroeg heen, terug op de zaterdagavond of zondagmorgen.

  • Dag 0 zaterdag 1 juni: of (en misschien wel aan te raden) ’s middags vliegen (zowel vanaf Amsterdam als Rotterdam) en een extra overnachting. *
  • Dag 1 zondag 2 juni: of zeer vroege ochtendvlucht Rotterdam-Girona. Meteen via grote hoogtes naar Prades (F): 276 km.
  • Dag 2 maandag 3 juni: op naar Oust (F) via een aantal ‘gevaarlijke’ Balcony Roads. Je wilde motorrijden? Dat zul je: 341 km.
  • Dag 3 dinsdag 4 juni: richting Broto (E) door bossen, over kalende hoogvlakten, langs besneeuwde bergtoppen en via veel bochten: 309 km.
  • Dag 4 woensdag 5 juni: door naar Ochagavía (E) met alle ingrediënten die je op de eerste 3 dagen ook al had. Vind je niet erg, sterker: smaakt naar meeer… 313 km.
  • Dag 5 donderdag 6 juni: rondrit door het westelijke deel van de Pyreneeën. En denk niet dat het daar serieus afgevlakt is: 219/241/274km.
  • Dag 6 vrijdag 7 juni: hoge bergpassen, wellicht nog een pas die afgesloten is, een aantal grensovergangen, twee ‘balkon wegen’ met overnachting in Escaló (E) 360 km.
  • Dag 7 zaterdag 8 juni: op naar huis, maar eerst (o.a.) nog even vegen over het mooiste deel van de roemruchte N 260. Ook wij kunnen hem niet overslaan. Late vlucht naar Nederland. 278 km.
  • Dag X zondag 9 juni; of je vliegt vandaag.

(*) Je kunt je hiervoor direct en alleen nu voor aanmelden.

Advies vluchten:

Heen:

Zaterdag 1 juni: Rotterdam-Girona 18.30-20.20 uurTransavia
Zaterdag 1 juni: Amsterdam-Girona: 19.30-21.30 uur Transavia
Zondag 2 juni: Rotterdam-Girona: 06.55-08.45 uur Transavia
Zondag 2 juni: Amsterdam-Girona: geen ochtendvlucht!

Terug:

Zaterdag 8 juni: Girona-Amsterdam: 22.10-00.20 uur Transavia
Zaterdag 8 juni: Girona-Rotterdam 21.00-22.25 uur Transavia
Zondag 9 juni: Girona-Amsterdam: geen ochtendvlucht!
Zondag 9 juni: Girona-Rotterdam 09.25-11.20 uur Transavia

Route


Prijzen


  • € 1.625,- op basis van 2 persoonskamer/zware motor
  • € 1.925,- op basis van 1 persoonskamer/zware motor
  • Duo € 825,-
  • Korting/Extra's:
  • eigen/geen transport: € 350,-
  • motoren tot 250 kilo en kleiner dan LxHxB 220 x130x100 cm (inclusief afneembare koffers): € 75,-

Voor motoren meer dan 300 kilo en/of groter dan LxHxB 220x130x100 cm gelden speciale tarieven. Prijs na overleg. Neem gerust contact op. Meer informatie vind je op Spanje Motor Transport

JA! Ik ga mij gelijk inschrijven zonder mijzelf te verplichten ...

Je ontvangt na het afronden van je inschrijving een kopie hiervan in je e-mail. Je boeking is pas definitief na het voldoen van de aanbetaling (€250,-)
(Check eventueel je ongewenste berichten!)

Nee ... ik wil eerst nog wat meer weten voordat ik mij inschrijf…

Je ontvangt na het opsturen van je vragen z.s.m. de antwoorden.
(Check eventueel je ongewenste berichten!)